Spidskandidaten

Birgitte Munk Grunnet – Borgmesterkandidat 2021 Socialdemokratiet Kolding

Jeg arbejder for alle borgere i Kolding Kommune

Politik er ikke noget, der kun findes, når der er valgkamp. Demokrati  handler ikke kun om det kryds, der skal sættes på stemmesedlen i stemmeboksen, når der er valg. Det handler om den dialog og de samtaler vi har med hinanden, og de løsninger vi finder sammen. Det handler om det liv vi lever hver især. Jeg er optaget af de forskellige liv vi lever – uanset hvor vi bor, eller hvem vi er. Jeg elsker at snakke med mennesker, besøge virksomheder og uddannelsesinstitutioner og høre om, hvad der rører sig, og hvad der betyder noget. Det er det, der driver mig og giver mig inspiration og indblik i hverdagen og i de udfordringer vi har.

Som lokalpolitiker har vi et ansvar for at komme ud og fortælle om de politiske tanker, og hvad det, der besluttes i Byrådet betyder for borgerne.

Her på hjemmesiden kan du læse om Socialdemokratiets politik, og hvad jeg vil politisk.

Blå bog

Født den 31. juli 1968

Opvokset i Kolding, Lejrskov, Lunderskov og Vamdrup med min familie.

Uddannet Cand. Scient. Adm. kaldet forvaltning/politik og administration fra Aalborg Universitet

Erhvervserfaring: Mens jeg læste har jeg bl.a. arbejdet i produktionsvirksomheder, hjemmeplejen, på plejehjem og på hoteller og restauranter.

Efter min uddannelse har jeg arbejdet i Arbejdsformidlingen (det der nu hedder Jobcentre), i Vejdirektoratet med færdselssikkerhed, Kolding Sygehus (hvor jeg bl.a. rekrutterede udenlandske sygeplejersker), Region Syddanmark,- hvor jeg arbejde med de praktiserende læger og nu i Kolding Kommune, hvor jeg er chefkonsulent inden for sundhedsområdet.

Opstillet som borgmesterkandidat for Socialdemokratiet i Kolding Kommune 2020

Næstformand i Skolebestyrelsen på Vamdrup Skole

Jeg bor i Vamdrup med mine to børn og vores hund

Jeg elsker at være sammen med min familie, min kæreste og mine venner og at være i min have.

Mine åndehuller, i en ellers travl hverdag er, når jeg støtter op omkring mine børns fritidsaktiviteter.

Politik

Økonomi er den vigtigste opgave

For mig er det vigtigt at økonomien igen er på plads i Kolding Kommune. Den har været på vej ud over kanten, på grund af overforbrug og risikabel økonomistyring med store besparelser til følge. Det er der taget hånd om, med socialdemokratiske initiativer. Det er vigtigt at beholde økonomien på rette spor. Der skal være penge til at vi kan investere i vores fællesskab og i vores fremtid. Det kræver stram og ansvarlig styring af økonomien. Det er vigtigt for fokus jeg vil have.

At det går bedre, betyder dog ikke at vi er i mål – hverken med økonomien eller med ambitioner for velfærden for os der bor i Kolding Kommune.

At holde fast i genopretningen af økonomien et marathonløb, ikke en 100 mester sprint. Det kræver fuld fokus – hele tiden.  Det er ikke et enkelt års budget, men en langsigtet strategi og der skal være ærlighed om, at forbedringerne i velfærden ikke kommer fra dag et. Det kræver retning, ansvarlig økonomistyring og et godt samarbejde i byrådet.

Det betyder også at der skal være rum til at tiltrække investeringer udefra – om det er statslige arbejdspladser, investeringer fra pensionspladser eller anden privat kapital.

Jeg vil gøre mig umage for at sikre, ansvarlig økonomistyring så der kan investeres i vores fællesskab i Kolding Kommune.

Erhvervsliv

For mig er det afgørende for den lokale udvikling i Kolding Kommune at have et stærkt erhvervsliv.

Vores kommune ligger centralt med E45 som forbinder os mod alle fire verdenshjørner og vi har en god havn og jernbane. Vi er Danmarks produktionscentrum med beliggenheden midt i Trekanstområdet og vi har flere industriarbejdspladser i området end de tre største byer tilsammen i Danmark. Vi har de senere år haft en fantastisk erhvervsudvikling bl.a. andet med etableringen af det nye transportcenter i Nordic Synergi Park. Og vi har virksomheder, der arbejder for vores grønne fremtid. Jeg har en drøm om at grønne og bæredygtige initiativer, skal gå hånd i hånd med udviklingen af Kolding Kommune

Erhvervslivet er afgørende for udviklingen af vores kommune. For mig betyder det, at en god erhvervspolitik er vigtig – vi skal give virksomhederne gode rammebetingelser og passe godt på de virksomheder vi har,- og så skal vi arbejde målrettet for at tiltrække flere nye virksomheder og støtte op omkring, at de virksomheder som vi allerede har, kan udvikle sig. Og vi skal støtte op om iværksættere, da de skaber mange af de kommende arbejdspladser.

Hvis vi skal lykkes med en stærk erhvervsudvikling er det er vigtigt med en god og tæt dialog mellem kommunen og virksomhederne og herudover, at skabe en god dialog mellem virksomhederne og uddannelsesinstitutionerne! Fordi vi er bundet sammen af de samme interesser: Virksomhederne skaber arbejdspladser og udvikling og de giver overskud til, at vi som kommune kan udvikle os,- men kun hvis virksomhederne kan få den arbejdskraft de har brug for.

Derfor er det vigtigt for Socialdemokratiet at vi som kommune skal være en stærk samarbejdspartner og vores myndighedsbehandling skal være enkel og fleksibel for borgerne, iværksættere og virksomheder. Vi skal i udstrakt grad arbejde på at være løsningsorienterede og det stiller store krav til forvaltningerne og vores medarbejdere. Det kræver også stor tillid, og den tillid har jeg.

Vi har altid leveret den veluddannede arbejdskraft, som virksomhederne har brug for og efterspørger. Det er også fortsat en vigtig opgave som jeg vil prioritere højt. Derfor er det vigtigt, at vi har en stærk Campus – med kvalificerede uddannelser som vi kender dem fra SDU, UC Syd, Designskolen og IBA samt vores gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelser.

Hvis vi skal lykkes bedre med erhvervsudviklingen, skal vi se den som en fælles opgave for alle partier i Kolding byråd. Og det samarbejde vil jeg meget gerne sætte mig i spidsen for.

Kolding er Syd- og Sønderjyllands handelshovedstad. Det er en position, der skal vedligeholdes og understøttes, på bedste vis. Kolding Storcenter, City Kolding, Christiansfeld, Vamdrup og Lunderskov, er gode handelssteder og unikke på hver deres måde, og det skal der bygges på. Sammen med de kulturelle fyrtårne og vores smukke natur og en stærk erhvervspolitik kan vi nå langt!