Finansordfører for Socialdemokratiet

Christian Rabjerg Madsen

Christian bor i Kolding sammen med sin hustru, Anne. Han blev ved Folketingsvalget i 2019 genvalgt til Folketinget i Sydjyllands Storkreds, og sidder i dag som Finansordfører.

Kolding og Trekantområdet er i dag et vækstcenter, der skaber arbejdspladser til hele Danmark. Hvis Kolding også i fremtiden skal gå forrest, kræver det, at Folketinget prioriterer og investerer i Kolding. Det vil Christian arbejde for på Christiansborg.

Så husk at sætte Kolding på landkortet til næste valg og sæt kryds ved Christian Rabjerg Madsen.

Det er vist ikke en overdrivelse at sige, at der er sket meget, siden vi sidst var samlet til generalforsamling i februar 2019.

Foråret gik med valgkampsplanlægning, og vi var helt klar til det øjeblik, hvor Lars Løkke Rasmussen valgte at trykke på den famøse valgknap og sætte gang i valgkampen. Det skete i maj, og vi kørte en flot og godt koordineret valgkamp i de historisk lange fire uger, som valgkampen endte med at vare.

Vi kæmpede godt – i aviser, i debatter og på gader og stræder. Det var både fantastisk og til tider hårdt. Men vi holdt fanen højt helt frem til valgdagen den 5. juni. Den store indsats kan vi være rigtig stolte af, og jeg vil gerne benytte lejligheden her til at takke alle jer, der ydede en indsats i valgkampen. Uden jer ingen valgkamp. J

Jeg er naturligvis meget taknemlig og beæret over de ca. 6000 mennesker, der stemte på mig personligt. Det er jeg meget ydmyg over for, og jeg gør mit bedste for at leve op til den tillid, som er blevet vist til mig.

På valgnatten stod det klart, at danskerne ønsker Mette Frederiksen som statsminister. De har peget på en ny regering og en ny retning for Danmark. Vi præsenterede sammen med De Radikale, SF og Enhedslisten et forståelsespapir, som viser alt det, vi er fælles om, og som vi ønsker for Danmark. Selvfølgelig er der uenigheder. Vi er trods alt fire forskellige partier med hver vores ståsteder og mærkesager. Men der er mere, der samler os, end der skiller os. Det viste vi med forståelsespapiret.

Og da retningen var sat, kunne de nye ministre den 27. juni sætte sig i ministerstolene og for alvor starte arbejdet. Jeg tror, at det for os alle var en dybt bevægende og overrumplende glædelig dag, da ministrene trådte ud på Amalienborg Slotsplads, og det blev klart for os alle, at det virkelig var lykkedes: Danmark havde fået en ny, rød, solidarisk og grøn regering.

Folketingsgruppen kunne herefter fordele ordførerskaber. I den forbindelse blev jeg udpeget som medlem af gruppeledelsen, og derudover fik jeg to ordførerskaber: Finansordfører og ordfører for kommunal udligning. Derudover blev jeg formand for Udlændinge- og Integrationsudvalget. Jeg er utrolig glad for mine arbejdsområder og samarbejdet med interesseorganisationer, interessenter og de andre partier.

Den nye regering kom godt fra start. Det kan vi godt sige helt åbent.

Noget af det første, Mette gjorde som statsminister, var at give Godhavnsdrengene en undskyldning. Det var godt og nødvendigt. En undskyldning kan forhåbentlig fjerne noget af den skyld, som de ganske uretfærdigt har båret på i mange år. Det har ingen turdet gøre før hende. Jeg er stolt af, at det var en af statsministerens første handlinger.

Efteråret bød på store aftaler, som er med til at cementere, at vi vil en markant anden vej end den tidligere blå regering. Når vi siger, at vi vil sætte velfærd først – så mener vi det. Og vi gør det. Økonomiaftalen med Danske Regioner sikrer bl.a. sundhedsområdet 1,5 mia. kr. mere, så der kan ansættes mere sundhedspersonale allerede fra næste år. Økonomiaftalen med Kommunernes Landsforening sender 1,7 mia. kr. mere til kommunerne til daginstitutioner, skoler og ældrepleje. Det er noget, der kan mærkes. Især her hos os, hvor vi stadig står over for store økonomiske udfordringer.

Efter lange – og til tider svære – forhandlinger fik vi også landet en finanslov i slutningen af efteråret. Jeg sad selv med ved forhandlingsbordet, og det var utroligt spændende og udfordrende at være med til at få det hele til at gå op i en højere enhed. Sammen med Radikale Venstre, Enhedslisten, SF og Alternativet har vi virkelig fået vist danskerne, hvad et nyt politisk flertal kan udrette sammen. Nej, vi er ikke enige om alt. Ja, der var svære drøftelser. Men den færdige aftale viser, at det var det hele værd.

Vi har bl.a. besluttet at løfte folkeskolen, afskaffe uddannelsesloftet, afskaffe sparekravet på uddannelses- og kulturområderne, styrke indsatsen mod social dumping og etablere en grøn fremtidsfond på 25 mia. kr. Aftalen viser, at vi prioriterer velfærd og den grønne omstilling.

Jeg kan ikke liste alt op, som vi har gennemført og igangsat de seneste syv måneder, for så ville denne beretning blive uhørt lang. Så meget har vi allerede nået. Og når vi ser frem mod 2020, er der masser af nyt i støbeskeen.  Jeg glæder mig særligt til, at vi kommer med et forslag til ret til tidlig tilbagetrækning for de nedslidte. Det vil gøre en forskel for rigtig mange mennesker, som har bidraget til samfundet og med rette forventer at kunne trække sig tilbage med værdighed.

Jeg vil slutte af med at slå fast, at vi kan være stolte af vores resultater. Tak for det gode samarbejde, tak for den store opbakning til mit arbejde på Christiansborg og tak for jeres utrættelige arbejde med at flytte Danmark i en mere rød og grøn retning.

Byrådet

Bliv medlem af Socialdemokratiet

Medlemmerne er rygraden hos Socialdemokratiet. Som medlem kan du være med til at gøre en forskel.

Som medlem af Socialdemokratiet bliver du en del af et stærkt politisk fællesskab, der arbejder for at sikre solidariteten og styrke velfærden.

Som medlem får du:

• Indflydelse på partiets politik
  • Mulighed for at deltage i valgkampe og kampagnearbejde
  • Tilbud om kurser, konferencer og debatter

Det koster ca. 250 kroner* hvert halve år at være medlem af Socialdemokratiet.

Du kan melde dig ind her

Bliv frivillig hos Socialdemokratiet i Kolding

Vi har brug for din hjælp til at vinde folketingsvalget: Bliv frivillig i Socialdemokratiets kampagne