Beretning fra MF, Politisk ordfører Christian Rabjerg Madsen – Forår 2023.

Kære Socialdemokrater,

Det sidste år har været intensivt. Jeg er stolt og glad for dem valgkamp vi sammen førte. Og resultatet taler for sig selv.

Siden valget og dannelsen af den historisk brede regering, har vi fået et regeringsgrundlag, jeg synes, vi kan være stolte af. Der er kompromisser, men der er endnu flere stærke socialdemokratiske resultater og visioner.

Vi har sat verdens måske mest ambitiøse klimamål – klima neutralitet i 2045, og 110 % reduktion af vores udledninger i 2050. Samtidig med, at vi sætter turbo på implementeringen af 2030-målet.

Vi vil beskytte grundvandet, skabe ny vild natur og mere skov.

Vi vil styrke dansk erhvervsliv, og hjælpe dem der rammes hårdest af stigende priser. Nedbringe ventelister og sikre en bedre og mere ensartet behandling på landets sygehuse. Give et lønløft til offentlig ansatte. Skabe bedre erhvervsskoler.

Forny kandidatuddannelserne og styrke mulighederne for efteruddannelse. Sikre en folkeskole der løfter flere, og som er bedre til at løfte dem, der er stærkere praktisk end bogligt.

Det og meget mere skal gennemføres frem mod, at vi i 2030 bliver 125.000 flere ældre. Og 50.000 flere børn under 7 år. Og samtidig med, at vesten og Danmark udfordres sikkerhedspolitisk.

Vi vil måles på, om vi formår at løse de store problemer, vi har talt om i mange år, men som vi endnu ikke har formået at løse, fordi det er svært.

Politisk ordfører

Christian Rabjerg Madsen

Jeg er født i 1986, er gift med Anne og vi har to børn, Maja og Jakob. Før jeg blev valgt til Folketinget i 2015, har jeg arbejdet som kommunal embedsmand og konsulent i det private erhvervsliv. Jeg bilder mig ind, at det er en styrke, at jeg fra mit arbejdsliv kender både den offentlige og den private verden.

Jeg har gået på gymnasiet i Varde i Vestjylland, og har en kandidat i Statskundskab fra Aarhus Universitet.

Jeg brugte det meste af min barn- og ungdom i en hal eller på fodboldbanen – i dag er tiden mest til løbeture, men når tiden og arbejdet tillader det også en langrendstur i Norge eller Sverige. Desuden holder jeg af at bade hele året. Sommerferierne går ofte til Italien med hele familien i bil.

Jeg er rundet af foreningsdanmark. Jeg har som frivillig leder og træner oplevet, hvordan det løfter børn og unge, at de på badmintonbanen eller til fodbold oplever succes og fællesskab sammen med andre – uanset hvad og hvor de kommer fra. Særligt hvis børn er udfordret i skolen eller oplever problemer på hjemmefronten, er det vigtigt, at foreningslivet kan give oplevelser med succes og gode kammeratskaber.

Når man som jeg er opvokset i en mindre by, hvor alle kender alle, og hvor direktørens datter går til både fodbold og i skole med den ufaglærtes søn, så kender man kvaliteten af fællesskaber på tværs af økonomi og sociale forhold.

Danmark og vores velfærdssamfund bygger på tillid, og dermed på, at vi kender hinanden, bor sammen på kryds og tværs, og at vi kommer hinanden ved. Det er noget af det, jeg bedst kan lide ved Danmark. Og det er noget af det, vi skal passe allermest på. Det er det, der giver den stærke sammenhængskraft i Danmark.

Derfor handler politik for mig om, at vi skal skabe byer, hvor vi bor sammen på tværs af indkomster. At vi passer på folkeskolen, så vi mødes i den samme skole uanset vores forældres indkomst. I det hele taget at vores vigtigste velfærdsinstitutioner – ældreplejen, børnehaven og sygehuset – kan rumme alle og er til for alle.

DET JEG KÆMPER OG STÅR FOR

ANSVARLIG ØKONOMISK POLITIK

Pengene skal passe, og vi skal hele tiden have en sikker hånd på rattet, når vi styrer Danmarks økonomi. Vi har i dag en sund økonomi og rigtig mange danskere er i arbejde. Men vi står også med store udfordringer med stigende priser på benzin, varme og dagligvarer.

Det skal vi håndtere på en måde, så de hårdest ramte får hjælp, uden at vi gør problemerne med prisstigninger værre.

Jeg tror på en retfærdig fordeling af pengene, hvor de bredeste skuldrer bærer det tungeste læs. Vi skal investere endnu mere i velfærd og arbejdspladser i hele landet.

VELFÆRD FØRST

Over hele verden misunder man det danske velfærdssamfund, hvor vi er fælles om at betale til den fri og lige adgang til uddannelse, sundhed, ældrepleje og børnepasning.

I takt med at vi bliver flere børn og flere ældre i Danmark, skal pengene også følge med, hvis vi vil sikre en ordentlig velfærd i fremtiden. Socialdemokratiet vil prioritere velfærd før skattelettelser.

Det tror jeg på er nødvendigt, hvis vi vil sikre gode muligheder for alle, uanset hvor i landet du bor og vokser op og uanset din økonomiske baggrund.

I Socialdemokratiet er vi stolte af, at vi igennem historien har stået i spidsen for de vigtigste velfærdsrettigheder og største forbedringer af vores velfærd. Det vil vi blive ved med.

DANMARK I BEDRE BALANCE

Jeg kæmper for sammenhængskraften i Danmark. Man skal kunne leve det liv, man ønsker uanset om du bor i Kolding eller København, Ølgod eller Østerbro. Det kræver, at vi sikrer bedre fremkommelighed med bil, bus og tog, at vi passer på vores uddannelsestilbud og gør os umage med at skabe nye. Der må ikke blive for langt til lægen eller til behandling, når uheldet er ude, og politiet skal være inden for rækkevidde, så man kan færdes trygt i byerne og på landet.

Landet knækker over, hvis vi bare står til. Derfor skal vi fortsætte arbejdet med at sikre arbejdspladser i hele Danmark, sørge for en retfærdig fordeling af pengene til velfærd og ikke bukke under for dem, der påstår, at centralisering er en naturkraft, man ikke kan gøre noget ved.

GRØNT LEDERSKAB I KAMPEN MOD KLIMAKRISEN

Vi skal passe på vores jordklode, så vi efterlader den i bedre stand til vores børn og børnebørn. Vi skal passe på vores natur og bremse den globale opvarmning.

Samtidig skal vi gøre os fri af Putins gas ved at producere mere grøn strøm fra vindmøller og solceller i Danmark. Vi er i fuld gang, og vi er tæt på vores ambitiøse klimamål. Men vi har stadig et stort arbejde foran os.

Det er vigtigt for mig, at vi viser verden, at det faktisk godt kan lade sig gøre at komme i mål med en ambitiøs grøn omstilling, og samtidig skabe vækst og arbejdspladser, så der også er råd til velfærd i fremtiden.

På den måde tager vi internationalt grønt lederskab, som kan bane vejen for, at de store lande også tør sætte sig mere ambitiøse klimamål.

Byrådet 2018-2021

Bliv medlem af Socialdemokratiet

Medlemmerne er rygraden hos Socialdemokratiet. Som medlem kan du være med til at gøre en forskel.

Som medlem af Socialdemokratiet bliver du en del af et stærkt politisk fællesskab, der arbejder for at sikre solidariteten og styrke velfærden.

Som medlem får du:

• Indflydelse på partiets politik
  • Mulighed for at deltage i valgkampe og kampagnearbejde
  • Tilbud om kurser, konferencer og debatter

Det koster ca. 250 kroner* hvert halve år at være medlem af Socialdemokratiet.

Du kan melde dig ind her

Bliv frivillig hos Socialdemokratiet i Kolding

Vi har brug for din hjælp til at vinde folketingsvalget: Bliv frivillig i Socialdemokratiets kampagne